Vliegtuigetiqette. Wat je wel of niet moet doen aan boord

Vliegen. Ik doe het liever niet, maar ontkom er voor mijn werk in veel gevallen helaas niet aan. Ik vind vliegen namelijk helemaal niet leuk. Soms ligt dat aan de maatschappij en hun krappe stoelen of slechte service, maar meestal komt ’t door mijn medepassagiers. Tegenwoordig lijken mensen namelijk helemaal geen idee meer te hebben hoe ze zich aan boord van een vliegtuig dienen te gedragen. Daarom vandaag een klaagzang en wat etiquette voor aan boord.

Inhoudsopgave

1. Ken je rij

Op vluchten waar een business en/of first class wordt aangeboden of waar de maatschappij een frequent flyer programma heeft bestaat ook het concept van bepaalde ‘privileges‘ voor passagiers. Wat voor privileges je dan krijgt? Nou; hele fijne privileges waaronder:

  • Je hebt een eigen check-in balie met een veel kortere rij.
  • Je kunt gebruikmaken van de fast-track security.
  • Je behoort tot zone 1 of 2 bij het boarden en hebt hier een eigen rij.

Er zijn er overigens nog veel meer, maar die zijn voor dit stukje niet zo relevant. Inmiddels ben ik al geruime tijd Platinum Elite bij KLM en dat is fijn, heel fijn. Want mijn vliegervaring (Die ik niet per se fijn vind) wordt zo een stuk relaxter. Minder prikkels, minder gezeur aan m’n kop, geen verrassingen en geen wachten meer.

Ik ben blij met m’n privileges, en gun ze iedereen. Maar als je ze niet hebt, laat de mensen die ze wél hebben, dan met rust. Nee, je kunt niet in de priority rij staan. Nee, je kunt iemand anders niet boos aanspreken omdat hij wél priority heeft en jij al twee uur staat te wachten om te boarden. En nee, je kunt ook niet dan maar in díe rij gaan staan omdat je ook aan boord wil.

Ook status scoren? Het is niet zo moeilijk en haalbaar voor iedereen die een keer of vijf per jaar vliegt. Maar zolang je dit privilege niet hebt, moet je ’t niet claimen.

2. Dress up

Lang geleden trokken mensen hun beste outfit aan als ze met ‘t vliegtuig op pad gingen. Die outfit rook bij aankomst dan enorm naar olie (want de toestellen uit de jaren 50 stonken van binnen enorm naar halfverbrande olie). Toch deden deze reizigers iets vanuit fatsoen: Ze deelden een kleine en krappe cabine en deden hun best om goed voor de dag te komen.

Tegenwoordig lijkt het credo: Hoe slonziger, hoe beter. Toon een beetje respect naar de crew en je medereizigers en kies voor iets met stijl en comfort.

Je kunt écht beter dan een vieze trainingsbroek en een gore hoodie (en nee, je hoeft niet in je white-tie – Er zit nog wel iets tussen). Want je doet ‘t ook voor de crew, die worden echt een stuk blijer als hun cabine er niet uitziet als een gemiddelde kantine van het Leger des Heils.

Oh, en dan dit:

  • Blote voeten is echt goor. Doe schoenen aan en stop je teenslippers in de tas. Ook praktischer als je moet evacueren (ja, dit gebeurd. Hierover straks meer).
  • Basic hygiene is ook wel fijn: Tandjes poetsen, deo’tje op, pepermuntje mee, schone, niet stinkende kleren. Gewoon de basics… En hou daarmee rekening met het feit dat anderen een hogere standaard aan basic hygiene kunnen hebben dan jij. Belerend? Nee, gewoon goor en asociaal als je het niet doet.
  • Zweetvoeten? Hou je schoenen aan.
  • Ja, je bent niet alleen: Dus je lange haar hou je ook bij jezelf.

3. Ja, je mag je stoel naar achteren zetten

Het wel of niet naar achter zetten van de rugleuning is een discussie die bijna net zo oud is als het concept ‘vliegen’ zelf. Ja, als je een stoel hebt die naar achter kan, dan mag je uiteraard van dit voordeel gebruikmaken. Maar wees een beetje considerate: De ruimte die jíj erbij krijgt, moet de reiziger achter je inleveren. Nogmaals, dit is geen aanval op het gebruik van de functie. Wel op het algemene gebrek aan respect voor andere reizigers wanneer ’t over de stoelleuning gaat.

Een paar hoofdpunten:

    • Tijdens maaltijden is het fatsoenlijk om je stoel omhoog te zetten.
    • Knal je stoel niet zomaar naar achteren. Er zit serieus veel kracht achter en dit kan behoorlijke schade veroorzaken. Bijvoorbeeld omdat je achterbuur op zijn of haar computer zit te werken en het scherm dubbelvouwt en, uiteraard, kapot is. (Ja, been there, done that.) Zie ook de tweet hieronder. Deze lui gun je eeuwige jeuk!
    • Communiceer! Draai je even om en zeg “Ik wil graag even met mijn leuning naar achteren. Ik ga dat zo doen. Ik laat het je even weten zodat je er rekening mee kunt houden”. Je hoeft het niet te vragen, want het is je recht. Maar mededeling, voorkomt al een hele hoop gezeik.
    • Vind de passagier achter je het niet zo leuk dat je dit doet? Het is een beetje geven en nemen in het vliegtuig. Wellicht kun je rekening houden door je stoel voor de helft naar achteren te doen. Vergeet niet: De wereld draait niet alleen om jou.
    • Don’t do this: Op het internet zijn simpele apparaatjes te koop die je op de stoel kunt klikken waarmee deze niet meer naar achteren te bewegen is. Come on… wees niet zo’n persoon.

4. De stoel is géén klimrek

Misschien wel de grootste ergernis van reizigers zijn hun achterburen die omhoog komen en daarbij de stoel voor zich gebruiken om zich aan op te trekken. Tenzij die stoel leeg is, blijf je zoveel mogelijk van de stoel voor je af.

Waarom? Omdat niemand het leuk vindt om een ongevraagde rugmassage te krijgen of ineens gelanceerd te worden als iemand met zn volle gewicht aan de rugleunen gaat hangen. Zéker als je net lekker slaapt is dit echt kneitertje irritant.

5. De middenstoel krijgt de armleuningen

Niemand wil in de middenstoel zitten. Echt helemaal niemand. Maar helaas kom je er soms wel terecht. En waar de stoel bij het raam een raam heeft, en de stoel bij het gangpad de ruimte van het gangpad heeft, heeft middenstoel… precies, niets.

Dus de armleuningen van de middenstoel zijn in de regel voor de reiziger die op die stoel zit. Period.

6. Gebruik je koptelefoon

Op een vlucht naar Santiago, Kaapverdië (topbestemming trouwens!) zat ik in een cabine waar rondom mij minstens 15 mensen filmpjes op de speaker zaten te kijken. Een maand later naar Senegal was het weer raak! Moet ik echt nog uitleggen hoe asociaal dit is?

7. Uitstappen doe je per rij

Uitstappen doe je per rij. Als de enige uitgang de voorkant van het vliegtuig is, laat je passagiers op de rijen voor je, eerst hun spulletje pakken en het vliegtuig verlaten. Respecteer dat en vecht je weg niet naar voren.

Als de crew omroept dat er passagiers zijn die een korte overstap hebben en dat ze aangeven dat alleen die passagiers moeten opstaan zodat ze hun overstap kunnen halen, blijf dan lekker zitten en gun ze hun overstap. Een overstap missen omdat een paar leeghoofden egoïstisch zijn (en in de meeste gevallen alsnog op een koffer staan te wachten bij de bagageclaim) is echt het meest frustrerende dat er is (en jij weet niet wat voor belangrijks die andere passagier heeft – so don’t feel entitled!).

8. Evacueren? Laat je spullen achter

Evacueren… het is iets waarvoor het cabinepersoneel aan boord is (nee, niet om saucijzenbroodjes te verkopen) en waarin ze door en door getraind zijn. Het is ook iets waarvan niemand ooit hoopt het mee te maken. Tegenwoordig wordt alles vastgelegd, dus ook evacuaties uit vliegtuigen. Iets dat opvalt: Elke halve gare trekt z’n handbagage trolley mee achter zich aan.

Laat. Je. Spullen. Achter.

Ja, heel rot dat je spullen misschien vergaan. Maar jouw trolley zorgt ervoor dat anderen het vliegtuig niet op tijd uit kunnen vluchten, of zelfs dat een nooduitgang geblokkeerd wordt. Sympathiek, súper sympathiek als jij je Donald Duck pocket hebt terwijl iemand die 3 rijen achter je zat, daardoor te laat het vliegtuig uit komt en… tja, laat je verbeelding maar de vrije loop.

Ingmar

Als sinds zijn 15e is Ingmar actief in de reisindustrie. Van werknemer tot bekende reisondernemer met verschillende bekende reisbedrijven. En tegenwoordig ook met een eigen blog. Want al die reisverhalen en ervaringen hebben echt een eigen plekje nodig. Of het nu dichtbij en om de hoek is of juist in een uithoek van de Aarde... op ParadijsReis brengt hij unieke en persoonlijke verhalen en ervaringen.